جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۰:۵۳:۰۶

مرجان‎های خارک احیا می‎شوند

باشگاه خبری فراساحل: شرکت نفت فلات قاره با همکاری محیط زیست برای احیا و بازسازی مرجان‎های خارک اقدام می‎کند. مدیر زیست‎بوم‌های معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اصولا زیست‎گاه‎های حساس گونه‎های مختلف دریایی مانند سنگ‎های مرجانی، محل تخم‎گذاری لاک‌پشت‌های دریایی، پستانداران دریایی و... با توجه به رخدادهای نابهنگام و رخدادهایی که بر اثر فعالیت انسانی و تغییرات اقلیمی صورت می‎گیرد به صورت دوره‌ای پایش می‎شود.


به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، داوود میرشکار گفت: از مهم‎ترین پایش‎هایی که ما در سواحل جنوب کشور انجام می‎دهیم می‎توان به سفیدشدگی مرجان‎های دریایی و محل تخم‎گذاری لاک‎پشت‎های دریایی اشاره کرد که به صورت دوره‎ای در سواحل جنوبی پایش می‎شوند. مدیرکل زیست‎بوم‌های معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در حال حاضر پایش مستمر در خصوص آلودگی شناگاه‎ها در همه استان‎های ساحلی به صورت ماهانه انجام می‎شود. وی گفت: در استان‎های ساحلی دریای خزر پایش به صورت موردی برای تنها پستاندار دریای خزر یعنی همان فک خزری صورت می‎گیرد که در صورت لزوم پس از امداد و نجات این گونه در معرض خطر انقراض، فعالیت‎های درمانی نیز در استان گلستان و بخشی از استان مازندران انجام خواهد شد.


مدیر زیست‎بوم‌های معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: البته شایسته است تا همه موارد مذکور  به صورت مستمر پایش شوند اما پایش مستمر به برنامه‎ریزی مدون نیاز دارد که مشکلات اعتباری و بودجه‎ای همیشه مانع بزرگی برای این کار بوده است به بیان دیگر پایش مستمر گونه‎ها و زیست‎گاه‎های حساس دریایی در گرو تخصیص اعتبار و بودجه و همکاری دستگاه‎های دیگر است.


میرشکار در پاسخ به این پرسش که کمبود اعتبار  و بودجه طرح‎های پایشی را از چه محلی می‎توان تامین کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از نهادها و دستگاه‌های مربوط به سازمان‎های دولتی در حوزه دریا فعالیت دارند و بهره‌برداری‎ها از ساحل دریا توسط برخی نهادهای دولتی و غیردولتی انجام‎می‎شود، این سازمان‎ها و نهادها باید در خصوص پایش، رفع تغییرات ناشی از فعالیت‎ها و بهره‌برداری‌‎های غیر مسوولانه برای احیا و بازسازی زیستگاه‌های تخریب شده مشارکت داشته باشند که متاسفانه تاکنون دستگاه‎های بهره‎بردار از دریا همکاری مناسبی در این حوزه با معاونت دریایی محیط زیست نداشته‎اند.


وی یادآور شد: هنوز هیچ دستگاه و یا نهاد دولتی و غیردولتی در ارتباط با پایش مستمر، احیا و بازسازی زیستگاه‎ها با معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همکاری نداشته است، این در حالی است که سازمان‎های مردم نهادی هستند که در خصوص پایش، احیا و بازسازی زیستگاه‎ها با ما همکاری داوطلبانه داشته‎اند.


نگران سفیدشدن مرجان ها هستیم
مدیر زیست‎بوم‌های معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که با توجه به فصل گرم سال، آیا مشکلی برای آب‎سنگ‎های مرجانی رخ داده است؟ تاکید کرد: خوشبختانه هنوز مشکلی به سازمان گزارش نشده است اما نگرانی‎های ما با توجه به گرم شدن شدید هوا به قوت خود باقی است. به گفته این مقام مسوول در سازمان حفاظت محیط زیست؛ هر موضوعی که به تغییر اقلیم مربوط باشد تاثیر منفی بر گونه‎های آبزی و کنارآبزی می‎گذارد اما خوشبختانه اکنون هنوز مورد خاصی به سازمان درباره تاثیرات تغییر اقلیمی گزارش نشده است.


میرشکار  در پاسخ به این پرسش که آیا برای رفع مشکلات بودجه‎ای با سازمان‎های مرتبط با دریا مذاکره داشته‎اید؟ با اشاره به اینکه در بعضی از نقاط تاحدودی همکاری نه چندان خوبی با برخی سازمان‎ها داشتیم، اظهار کرد: مثلا با سازمان بنادر ودریانوردی و اداره بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان در خصوص پایش آب‎سنگ‌های مرجانی اسکله شهیدبهشتی مکاتباتی داشته و داریم که بر اساس آن برای انتقال آب‎سنگ‎های مرجانی این اسکله همکاری‎هایی بین دو سازمان انجام شده است.


وی افزود: همچنین در بحث تخریبی که در زیستگاه‎های مرجانی جزیره خارک به وجود آمده بود دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست شرکت نفت فلات قاره را موظف کردکه در جهت احیا و بازسازی این امر اقدام کند به همین خاطر با مکاتباتی که با این شرکت داشتیم قرار بر آن شد تا با همکاری محیط زیست بتواند درجهت احیا وبازسازی تخریب‎های انجام شده اقداماتی را آغاز کند. مدیرکل زیست‎بوم‌های معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: امیدواریم پس از این سازمان ها و نهادهای بهره بردار از دریا نیز در جهت پایش مستمر، احیا و بازسازی زیست‎گاه‎های گونه‎های دریایی با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری بیشتری داشته باشند.



  کد خبر : 2038
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :